Leeg je hoofd

Hoofd om te denken

Gebruik je hoofd om te denken, niet om te onthouden. Heb je dat ook weleens, dat je ’s nachts wakker wordt en denkt aan iets dat je vergeten bent of dat je iets te binnen schiet wat je had moeten doen?

Irritant is dat. Goed en genoeg slapen is niet voor iedereen weggelegd. Slaapdeskundige en neuroloog Hans Hamburger zei hierover in de NRC Next: “We leven in een 24-uursmaatschappij met meer stress en minder tijd om te slapen. En dat betekent dus ook minder tijd om een keer zonder problemen even wakker te liggen.” Dat is wel anders geweest. Succesvol zakenman en presidentskandidaat Donald Trump schepte in 2009 nog op over het inleveren van nachtrust. “Hoe kan iemand die 12 uur of 14 uur per nacht slaapt concurreren met iemand die genoeg heeft aan drie of vier uur slaap?” Stoer om met zo weinig slaap toe te kunnen. Daar kijken we anno 2016 heel anders naar: succes begint bij een goede geestelijke gezondheid en daar hoort goed uitgerust zijn, bij.

Een vol hoofd, een hoofd vol met losse eindjes, denken aan wat nog moet, wat nog komt en vol met zaken die je niet vergeten mag. Iedereen heeft er weleens last van. Dat is ook niet zo erg. Echt vervelend wordt het wanneer dit een hoofdrol gaat spelen. Letterlijk en figuurlijk. Want dan kun je je moeilijk concentreren, niet ‘zijn’ ,  niet ‘in’ het moment zijn. Je hoofd, je hersenen zijn bedoeld om na te denken, oplossingen te vinden, ideeën te lanceren en creatief te zijn. Belast je hoofd dus niet onnodig. Goed slapen is belangrijk, mensen die goed uitgerust zijn maken minder fouten.

Gelukkig zijn er oplossingen voor een goede nachtrust en een leeg hoofd. Je kunt er zelf het één en ander aan doen en er zijn technische mogelijkheden. Ik noem een paar die je zelf kunt doen:

  • aan het einde van de werkdag een to-do-lijstje maken voor de volgende dag;
  • voor het slapen gaan niet meer naar schermen kijken: en uur tot een half uur voordat je gaat slapen geen t.v., geen tablet, de telefoon niet op mail of whatsapp checken;
  • een eindje wandelen voordat je gaat slapen doet wonderen;
  • een half uurtje lezen;
  • mediteren: dit is voor veel mensen dé manier om in een toestand van rust te komen.

Schiet je dan toch nog wat te binnen, dan biedt de techniek uitkomst: de mobiele telefoon biedt een spreek-, fotografeer-en noteer mogelijkheid voor alles wat je te binnen schiet. Met één druk op de knop verzendt je telefoon het naar je mailbox. Een ‘leeg- je-hoofd’ activiteit die een paar seconden duurt. 

Haal de gedachten uit je hoofd met de handige apps Braintoss, Notes2mail of Remind2mail voor de verschillende telefoontypes. De ene wat geavanceerder en met meer mogelijkheden dan de andere. Met verzending naar je mailbox. Alles op één externe plek.

Het idee alleen al geeft rust.

Christien Miedema | ZERO Training & Coaching